Lucrare de licenta antrenor rugby – Lavinia Lungu

Cuvant inainte

Incep aceasta lucrare cu o simpla prezentare a motivelor  care m-au determinat sa imi aleg acest subiect  ca tema a memoriului, subiect necesar dupa parerea mea pentru popularizarea acestei discipline sportive in Romania.

E un lucru cunoscut faptul ca in tara noastra acest sport este considerat de multi parinti drept unul barbar,greu de inteles si mai ales ‘’doar pentru baieti’’.Iar popularitatea in randul copiilor a fotbalului(vise marete de preamarire si inavutire datorate publicarii  in media a unor salarii de fotbalisti),ne cam lasa fara materie prima.Atat copiii cat si parintii sunt atrasi de ceea ce li se pare mai facil si usor de inteles.Am fost placut surprinsa insa de faptul ca un pic de reclama, si de aplicare a unor retete vechi de cand lumea poate avea succes si aici…iar asa cum imperatorii romani isi delectau supusii intru ascultare pe timp de pace cu spectacolele gladiatorilor « Paine si circ », de asemeni si eu am reusit sa obtin cateva succese la scara mult mai mica in randul parintilor mai ales.Iar datorita faptului ca fotbalul ne-a acaparat mare parte din auditoriul masculin,iar noi traim in secolul vitezei si a femeilor moderne si sigure pe ceea ce vor, am reusit sa imi creez 3 echipe de fete(9-13ani) in trei localitati diferite, Mangalia, 2Mai si Limanu.

Am ales subiectul acesta pentru a prezenta in continuare sub forma unui raport a ceea ce am realizat  deja pentru dezvoltarea rugbyului in aceasta zona, cum am realizat acest lucru, ce ne-am propus pe  viitor, si bineinteles sa multumesc pe aceasta cale celor ce m-au sprijinit in demersurile mele.

Scurt istoric

Asociatia Sportiva ‘’Rugby Club Litoral’’ a fost fondata in anul 2004 de catre cunoscutul antrenor de rugby, Lungu Petre.Acesta a inceput activitatile de popularizare si selectie in randul elevilorsi a continuat activitatea pana in anul 2008, cand din cauza unor probleme de sanatate a trebuit sa renunte la acest « viciu ».

In primavara anului 2009,’’Rugby Club Litoral ‘’isi reincepe timid activitatea, sub conducerea aceluiasi Lungu Petre, activand cu un antrenor benevol Lungu Lavinia.

Am inceput selectia la o scoala primara din Municipiul Mangalia,continuand cu antrenamente si participarea la diferite competitii la care am fost invitati.Dar am si creat astfel de evenimente,astfel in data de 30august 2009 clubul nostru sportiv a organizat o competitie rugby-tag pe plaja.Am invitat pentru acest eveniment cluburi sportive din Navodari,Galati si Barlad iar clubul nostru s-a inscris in competitive cu  doua echipe de copii, una din orasul Mangalia,cealalta din localitatea Limanu.Bineinteles primul loc a fost cucerit de gaze,insa mentionez ca pentru sensibilizarea opiniei publice si a parintilor,am invitat ziaristi din media locala,iar la finalul competitiei,am pregatit o surpriza tuturor celor prezenti cand am invitat pe terenul de joc o selectionata a parintilor prezenti,pentru a presta timp de 5 minute o repriza de rugby-tag .Aceasta repriza a fost cireasa de pe tort a competitiei,si consider eu ca asa am reusit sa captam cat de cat atentia publicului asupra noastra.De asameni am avut ca invitat la acest eveniment pentru a decerna personal premiile copiilor pe Remus Lungu,fost jucator la Farul Constanta,actualmente activeaza la Marseille in Franta.Dupa premiere Remus Lungu a tinut un mic discurs menit sa sensibilizeze publicul,dupa care a fost practic asaltat de inrebari de catre parinti si micii rugbysti.

In octombrie 2009, datorita proiectului Federatiei Romane de Rugby‘’Rugby-Tag in scoala’’, am primit acceptul Inspectoratului Judetean Scolar,si am inceput o noua selectie de elevi in trei scoli din aceasta zona,Liceul Teoretic ‘’Callatis’’ Mangalia,Scoala Generala Limanu si Scoala Generala 2Mai.In toate aceste trei scoli am reusit sa recrutez atat fete cat si baieti dornici sa practice rugby.

Recrutarea in scoala

Am inceput prin a alege cateva repere zonale de interes.  O scoala importanta din orasul Mangalia, Liceul Teoretic ‘’Callatis’’ o scoala noua, cu o sala de sport noua si spatioasa.

In cazul Liceului Teoretic ‘’Callatis’’Mangalia am avut ocazia sa reintalnesc un fost coechiper, un fost rugbyst in persoana profesorului de sport Ionut Basceanu.Reticent din cauza unor experiente traite de acesta in incercarea lui de a promova rugbyul in acest liceu, dar incantat de proiectul ‘’Rugby-Tag in scoala’’.Am inceput prin a-i explica profesorului regulamentul Rugby-Tag, apoi impreuna le-am explicat copiilor.

Doua scoli generale, aflate in zona rurala, a caror unica dotare in materie de sport este asfaltul turnat din curtea scolii. Este vorba de Scoala Generala 2Mai, si Scoala Generala Limanu.

La fiecare din aceste scoli mi-am inceput recrutarea din cancelarie, adica intr-o tinuta decenta m-am prezenta in cancelarie, si am cerut sa vorbesc cu directorul scolii, apoi cu profesorul de sport care se ocupa de categoria de varsta vizata de mine.Am cerut permisiunea de a participa la cateva ore de sport pe semestru pentru a-i sensibiliza pe copii.

Scoala Generala Limanu, o scoala simpla de tara, cu profesori varstnici, plictisiti si obositi de actul sportiv ,cateva ore de sport cu copii claselor a-V-a,si a-VI-a,urmand ca apoi sa fac ce vreau eu insa sa nu o mai deranjez.Ok, atat dezinteres nu stiu cu ce se poate trata, poate ca daca dansa ar fi fost un pic mai tanara,sau poate ca daca copiii sau nepotii dansei ar fi invatat la acea scoala si-ar fi schimbat atitudinea.Oricum m-am multumit cu ceea ce am primit si am reusit si aici sa creez un nucleu de copii interesati de balonul oval.

Scoala Generala 2Mai, este scoala unde am intalnit-o pe doamna profesoara de sport Balaceanu Gabriela.Dansa mi-a pus la dispozitie doua ore pe saptamana din orarul dansei, de care eu sa profit in functie de vremea de afara. Scoala nu are teren de sport, detine doar spatiul asfaltat din curtea scolii, dar aici entuziasmul si sprijinul profesoarei de sport m-a ajutat sa imi creez o echipa de baieti si o echipa de fete, cu varstele  cuprinse intre 10-12 ani, carora li s-u mai adaugat si fratiori sau surioare mai mici intre7-9ani, pe care parintii bucurosi i-au trimis de acasa la antrenamentele programate le sfarsitul saptamanii.

Sensibilizare

Urmatorul pas important facut a fost sensibilizarea publicului tinta, adica profesori, parinti si copii.Acest lucru nu trebuie neglijat, iar actiunea de sensibilizare trebuie sa  fie intr-o continua dezvoltare de relationare intre copii, profesori, parinti si antrenor. Primul lucru pe care l-am facut, a fost sa ma prezint la ora de sport imbracata intr-o costumatie adecvata orelor de sport, cu patru baloane de rugby si un set de tag-uri intr-un sac.Copii au privit mirati imaginea, iar dupa discursul de inceput in care le-am explicat regulile Rugby-tag, si despre participarea rugbyului ca disciplina sportiva la Olimpiada si-au exprimat dorinta de a incerca o pasa.Lucru pe care l-am exploatat din plin.

La primele antrenamente am exersat pasele simple si am realizat mai multe jocuri de indemanare cu caracter competitiv, apoi am lansat o joaca lejera cu tag-uri lasandu-i pe copii sa experimenteze jocul de rugby-tag.Trebuie mentionat faptul ca in fiecare clasa am avut copii care nu au vrut sa participe la ora, din cauze diverse care tin mai ales de imaginea negativa pe care o are acest sport, dar le-am spus atat : « Doar ne jucam ! »

La urmatoarele intalniri am observat formate cateva pareri,copii ai caror parinti erau impotriva,dar am continuat si de data aceasta cu  « Doar ne jucam ! » si am pus accent pe jocuri simple intre copii in locul unei incalziri clasice.Astfel am inceput ora de sport cu « Magarul intre oi » si « Ratele si vanatorii »,surpriza placuta a fost din partea copiilor care nu doreau sa participe si carora le-am dat voie sa ne priveasca de pe margini, ca dupa cateva minute de la inceperea activitati au venit rand pe rand sa ma roage sa ii las sa intre si ei in joc.

Am stabilit cu copii o punte  de legatura intre antrenor si parinti, prin anuntarea telefonica a parintilor despre activitatea noastra scolara, iar ca moment de legatura am folosit o zi de sambata la sfarsitul unei saptamani in care i-am invitat pe parinti impreuna cu copii la o seara de Karaoke. Locatia a fost un loc select, cunoscut de locuitorii din Mangalia, iar patronul restaurantului a fost fericit sa ne gazduiasca intalnirea gratuit, multumindu-se de consumul realizat la bar si de reclama pe care i-o faceam astfel localului.

Evenimentul a avut succes, iar parintii si-au exprimat dorinta de a ne reintalni pe viitor in aceeasi formula, iar multi dintre ei au fost placut surprinsi cand le-am explicat regulile rugby-tag in discursul de inceput.De asemeni am convenit sa pastram legatura pe viitor, pentru a discuta urmatoarele etape pregatitoare.

Un alt mod de sensibilizare de care m-am folosit gratie tehnologiei moderne,a fost faptul ca de sarbatori am trimis la fiecare numar de telefon al fiecarui copil inscris  un mesaj scris cu urari simple specifice sarbatorilor de iarna. Surpriza neasteptata a fost telefoanele de confirmare primite in schimb de la parinti, fiind considerat de  mine un barometru de popularitate, un mic semn de agreeare reciproca.

Programul si programarea unei scoli de rugby pentru copii de 8-11 ani in zona Mangalia

Pentru inceput voi incerca sa scot in evidenta motivele care ma fac sa cred ca este necesara crearea unei scoli de rugby in aceasta zona si de ce nu peste tot in tara noastra.

Rugby este recunoscut ca in sport de contact,un sport dur barbatesc care poate fi practicat doar de oameni puternici, insa nimeni nu spune ca rugby-ul este de asemeni un sport al mintii,care ajuta la dezvoltare intelectuala prin luarea deciziei in contratimp.De multe ori folosesc urmatoarea comparatie atunci cand vorbesc despre acest sport cu copii : ‘’Rugby este un sport de contact, de viteza si de evitare a contactului, iar de multe ori se aseamana cu jocul de sah, daca ne referim la faptul ca trebuie sa culegi informatia din teren ca sa iti dai seama ceea ce trebuie sa faci pentru a marca si asta daca se poate cu un minim de efort,si fara  « victime ».Trebuie la fel ca la sah sa vizualizezi spatiile libere,sa gandesti  ceea ce trebuie sa faci intr-un timp foarte scurt, si sa actionezi inaintea adversarului in maxima viteza’’.  Rugbyul este sportul care folosete abilitatile psihomotorii ale mainilor si picioarelor, dezvolta abilitati motorii atat ale trenului inferior cat si la cel superior, dar ajuta si la dezvoltarea coordonarii complexe si compuse ale trenului inferior cu cel superior. Gradul de dezvoltare  ale abilitatilor motorii ale unui subiect (copil) este direct proportional cu gradul de inteligenta generala a individului respectiv, astfel cu cat un copil poate executamiscari mai complexe de miscare generala si coordonare cu atat inteligenta lui generala este mai dezvoltata si superioara mediei.

Deci consider ca acest sport dezvolta deopotriva un organism cat mai sanatos, dar si in intelect pe masura, una fara cealalta nu se poate in acest sport.

In momentul actual copii  sunt victime ale societatii, cu parinti prea stresati ca sa le acorde atentie, poate ca provin din familii destramate (moda familiala contemporana), sau pur si simplu fac parte dintr-o familie cu resurse finaciare restranse.Indiferent care sunt cauzele starii de fapt copii au cam aceleasi activitati, considerate inofensive de unii parinti.

Astfel urmaresc desene animate si au jocuri preferate pe calculator, acestea insa cu caracter violent.Au un program de viata necontrolat, obiceiuri alimentare nesanatoase si foarte putina activitate fizica (cea de la orele de sport in scoala).De aceea multi copii de varste fragede au tendinta catre obezitate si violenta in comportament, acestea atragand dupe ele nesiguranta si depresii juvenile.

Activitatile aparent inofensive (dar cu efect ireversibil pe termen lung) : televizorul ; noile curente in muzica ; moda ; comportament ; stil de viata si alimentatie, acapareaza timpul si atentia copiilor indepartandu-i de activitati benefice cum ar fi sportul. Este deci firesc ca aceste activitati ‘’normale’’atrag dupa sine in randul copiilor o deteriorare a  activitatilor sociale (izolare, inadaptare, probleme in familie), lipsa increderii in sine, perspective de viata limitate, obezitate, atitudine rasista, refuzul de a urma un cadru organizat de pregatire scolara. Copii care cad prada acestor ‘’obiceiuri inofensive’’ar putea fi astfel pierduti pentru societate. Acesti copii vor deveni adulti, pe care insa societatea nu se va putea baza, oameni fara viitor, care la randul lor ii va contamina si pe cei din jur. Ei insusi sunt insa victime in adevaratul sens al cuvantului, nu este vina lor ca aleg un mod de viata ce li se propune ca fiind mai facil, mai placut, sau uneori li se impune. Sunt la o varsta la care alegerea obiceiurilor sanatoase in detrimental celor nesanatoase nu are o insemnatate pentru ei, in vreme ce valorile pe care societatea in cearca sa le promoveze inseamna lucruri pe care ei le iau in deradere. Copii sub varsta de 14 ani copii sunt preponderent  egocentristi, de aceea este foarte dificila relationarea  cu unii dintre ei, astfel se urmareste atragerea intre ei, in colectivul de copii a unor indivizi care sa faca practic liantul dintre ei. Acesta trebuie sa aibe o inteligenta sociala  pentru a relationa foarte bine si foarte rapid si de a pune in practica regulile  sociale si familiale in cadrul ‘’familiei ‘’extinse, adica a echipei.Acest individ este conducatorul grupului, il regasim  la inceputul formarii grupului in persoana antrenorului, profesorului, apoi a capitanului de echipa, desemnat de antrenor si de coechipier.  Acceptarea normelor si regulilor sociale si familiale apar spre finalul copilariei mari in jurul varstei de 12 ani, de aceea este foarte importanta motivatia si vointa pe care un antrenor o impune in interiorul  echipei, avand in vedere ca motivatia este baza determinarii si inceperii unei sarcini, iar vointa  cuprinde motivatie si factori afectivi la care sunt supusi copii in cadrul colectivului.

La inceputul deceniului trecut, in Africa de Sud atragerea tinerilor defavorizati din punct de vedere social catre rugby a dat nastere unor mari campioni. Deveniti idoli acesti rugbysti care au scris istorie au atras catre terenul de sport mii si mii de alti tineri, care in loc sa ramana pe strada cu foarte putine sanse in viata au fost ‘’ convertiti’’ la o noua ‘’religie’’ –Rugbyul-.

In urma cu cativa ani, Suedia a urmat acelasi program, iar rezultatele  incep apara. In ambele tari prezentate, analizele efectuate de colaborare cu sectiile de politie  din  zonele implicate in proiect au relevat o scadere semnificativa a procentului de copii si tineri implicati in conflicte avand ca finalitete violenta fizica.

Lasand aceste preconizari sumbre, copii cu varstele cuprinsa intre 8 si 11 ani in perioada contemporana sunt usor mai amotrici si imobili decat generatiile antrerioare si asta datorata in mare parte folosirii in exces ale minunii si tehnicii din zilele noastre (un copil care sta toata ziua in fata calculatorului este un copil geniu ???). Parintii incearca sa isi arate afectiunea fata de ei in recompense de genul : cel mai scump televizor ; joc video ; cat mai multa mancare fast-food, acestea ducand cu siguranta catre o parte din problemele enumerate mai sus.Toate aceste tentatii sunt traduse in limite insuportabile de catre societate in zonele urbane inalte. Aici copii vin la antrenamente pentru a face un sport (sanatate), pentru a fi inclusi intr-ul colectiv (nevoia de socializare), pentru  ca au fost condusi de catre parinti sau alte persoane catre activitati sportive in detrimentul activitatilor stradale,  pentru a fi recunoscut in grupul de prieteni pentru performantele sale sportive…etc.

In zona rurala problema economica isi spune cuvantul, din punct de vedere financiar familiile de la tara au un efectiv bugetar redus, iar factorul ce impune venirea copiilor la antrenamente tine cont de gradul de educatie al parintelui, de obicei o educatie precara, care impune folosirea copiilor in muncile gospodaresti. Motivatia venirii copiilor la antrenamente est diferita, ei vin pentru a se realiza din punct de vedere socio-cultural.In mare parte participarea lor la un sport este privita ca o poarta de scapare din mocirla societatii rurale, saracacioasa si subdezvoltata cultural. Avantajul in aceste cazuri este faptul ca acesti copii crescuti la tara sunt obedienti si obisnuiti de a-si asuma raspunderi de la varste fragede (grijile gospodaresti le impun), iar din punct de vedere el mobilitatii individuale se  regasesc deseori peste media copiilor crescuti la oras. In teren sunt mult mai atenti in culegerea informatiei, au un simt de perceptie si propioceptie spatio-temporala mai dezvoltat decat categoria copiilor de la oras,si nu se tem de contactul fizic cu solul sau adversarul (este obisnuit cu astfel de contacte dinainte de a incepe acest sport,datorita vietii in gospodaria familiala,unde se intampla deseori si mici incidente,accidente…etc).Iar dezavantajul il poate reprezenta factorul economic al familiei,deoarece unii dintre acesti copii sunt deseori malnutriti si asta poate afecta starea de sanatate a individului in timpul antrenamentului.

In teren, pentru ambele categorii de copii (de la tara sau oras), se cauta placerea jocului, a competitiei. Pentru ei atractia catre acest sport trebuie sa insemne distractie, placere si savurarea victoriei. Se urmareste o crestere a mobilitatii si motricitate.Se va pune accent pe viteza de alergare si intelegerea jocului de rugby, iar un punct foarte important in acest proces este intelegerea de catre antrenor a problemelor afective ale copiilor (contactul cu solul si cu adversarul prinderea balonului).

Primul pas catre inceperea activitatii sportive in acest domeniu este deseori sprijinit in cadrul scolii, a profesorului de sport. Cu acordul directorului unitatii de invatamant si sprijinul reala al profesorului de sport incepe selectia subiectilor, de obicei sunt copii care isi doresc sa practice acest sport si au aptitudini reale pentru asta, copii care vor sa faca un sport dar nu au nici o inclinatie catre nici o disciplina soportiva, si copii care nu isi doresc sa faca nimic, sau care fac alte sporturi. Antrenorul isi va selecta recrutii din primele doua categorii, dand atentie deopotriva si celor cu aptitudini dar si celor fara, in speranta cultivarii acestora pe parcursul antrenamentelor.

Avand in vedere ca este vorba de elevi, frecventa antrenamentelor va tine cont de programul scolar al acestora, dar si de timpul necesar de a acorda atentie cerintelor si temelor de invatare impuse de orarul scolar. De obicei in timpul semestrelor scolare antrenamentele se vor desfasura cu siguranta in zilele de sambata si duminica, in partea de dimineata a zilei, iar in timpul vacantelor de comun acord cu parintii.

De mentionat faptul ca in timpul vacantelor scolare copiii pot fi angrenati in activitati recreative in cadrul familial (excursii, vacante…etc), iar absenta copiilor in cadrul antrenamentelor poate dura dupa caz o zi, sau poate cate doua saptamani. Insa exista si exceptii, de copii, ai caror parinti nu isi permit o vacanta (motiv financiar, sanatate, probleme familiale, cariera… etc) iar acesti copii pot fi cu usurinta sa faca parte din acest program.

Din punct de vedere al programelor de antrenament se poate spune ca timpul de pregatire al echipei se poate caracteriza pe trei perioade importante:

  1. Perioada din afara sezonului. Aici antrenamentele trebuiesc sa fie de intensitate mica si volum mare depregatire.
  2. Pre-sezon (inaintea competitiilor).Antrenamente de volum mic si intensitate mare.
  3. In sezon (perioada competitionala).In aceasta perioada se mentine un nivel mediu de intensitate si volum al antrenamentelor si se va pune accent pe pregatirea tactica si tehnica de joc.

Scoala de rugby ‘’Invatare si placere’’

Pentru a incepe o activitate minima de atragere a copiilor in cadrul jocului de rugby, este necesara punerea in evidenta a avantajelor pe care copii le vor obtine prin aceasta activitate (sanatate, o buna dezvoltare fizica corporala, recunoastere din partea celorlati… etc). Dar este nevoie si de o stimulare competitiva intre copii de limite de varsta apropiate, de aceea am ales i discutie copii cu varstele cuprinse intre 8-9 ani si copii de 10-11 ani.

Din punct de vedere pedagogic, tehnica este capacitatea de a executa o actiune fara o anumita opozitie. Acesta tehnica poate deveni o deprindere atunci cand apare opozitia.

Pentru a dezvolta o tehnica cat mai amanuntita si de a transforma aceasta tehnica in deprindere este nevoie sa invatam cativa pasi :

  • Definirea tehnicii (ex.-pasa)
  • Demonstratia tehnicii respective impartita pe mai multe etape.
  • Punerea in practica  a tehnicii respective.Odata ce sportivii au vazut intreaga demonstratie si au inteles scopul tehnicii, ar fi cel mai bine sa treaca la aplicarea ei practica pana la obtinerea succesului scontat, inainte de a se trece la urmatoare etapa.
  • Trebuie mentinute continuitatea practicii – multe dintre greseli vor fi autocorectate in fata intregului colectiv.
  • Odata ce nivelul competentelor creste, vom aplica o presiune (schimbarea conditiilor de executie-marirea vitezei, scaderea spatiului, aparitia adversarului, etc) astfel incat tehnica sa devina deprindere.

De aceea este nevoie de aplicarea unei metodologii pedagogice, si anume :

  • Explicarea in detaliu a importantei tehnicii respective.
  • Selectarea celor mai importante puncte pentru a fi evidentiate.
  • Comunicarea cu echipa trebuie sa fie accesibila, pe intelesul jucatorilor.
  • Trebuie tinut cont de : pozitia soarelui, vantul dimensiunea grupului, ecoul, etc
  • De la simplu la complex, de la usor la dificil si de la analitic la global.

Daca doriti sa faceti o demonstratie, asigurati-va ca  cel folosit drept model are abilitatile necesare demonstratiei. Dupa demonstratie intrebati-va sportivii care sunt punctele cheie ale elementului respectiv, inainte ca ei sa execute actiunea. Acest lucru poate preveni aparitia unor neintelegeri.

In incercarea de a ne atrage simpatia tuturor grupurilor de interese implicate in aceasta actiune  (profesori, parinti si copii), am ales sa nu facem diferente intre baieti si fete, formand astfel in cadrul antrenamentelor  echipe mixte, atat in timpul exercitiilor cat si in  timpul  jocului  din finalul antrenamentului. Mai ales ca forma de invatare a rugbyului aleasa pentru inceput este rugby-tag, unde  nu se face nici o diferenta intre fete si baieti, din contra, echipele recomandate pentru rugby tag, sunt echipe mixt.

Rugby-tag este o activitate fizica rapida fara contact direct cu adversarul, ce se adreseaza atat baietilor,  cat si fetelor, sau echipelor mixte.Fiind o combinatie intre distractie si energia data de miscare, rugby-tag a devenit versiunea oficiala a rugbyului pentru grupele de scolari. Posesia balonului este foarte schimbatoare, duce la schimbarea rapida  de la atac la aparare si face ca acest sport sa cultive si sa dezvolte practicantilor o serie intreaga de insusiri motrice. Cooperarea, integrarea si determinarea, alaturi de o responsabilitate colectiva si individuala, sunt elementele  cheie in jocul de rugby-tag.

Iata deci doua sugestii de antrenament, pentru grupe de copii de varste diferite.

Pentru copii mai mici de 10 ani – Rugby-tag

  1. Jocuri de incalzire                                                                                                (10 min.)
  2. Tehnica individuala-in special alergare si controlul balonului                        (10 min.)
  3. Joc de rugby-explicarea regulamentului                                                           (30 min.)
  4. Revenire dupa efort                                                                                             (10 min.)

Pentru copii mai mici de 12 ani – Rugby in X

  1. Incalzire – exerctii de intinderi, si exercitii dinamice                                                                    pentru angrenarea organismului la efort                                                            (10 min.)
  2. Tehnica individuala –tehnica postului                                                                                                     si de comportament. Incredere in contact                                                           (30 min.)
  3. Joc de rugby-explicarea regulamentului                                                             (30 min.)
  4. Revenire dupa efort                                                                                               (10 min.)

In continuare voi prezenta elaborarea unui mezociclu de pregatire in jocul de rugby pentru copii incepatori in vederea redresarii procesului de antrenament la acest nivel, cat si elaborarea programelor de antrenament.

Obiective si structuri operationale pentru pregatire fizica generala

I.Obiective de instruire

  1. imbunatatirea sistemului de functionare a tuturor sistemelor orgamismului
  2. ezvoltarea analitica a musculaturii membrelor, superioare, a abdomenului si a spatelui

Structuri operationale pentru dezvoltarea rezistentei generale

  • alternari de mers cu alergare usoara in tempo 2/4;
  • alergari pe teren variat, in tempo 2/4-3/4;
  • alergare de durata, in tempo 2/4 ;
  • alergari in tempo uniform :150m, 400m, in tempo 2/4-3/4.

Structuri operationale pentru dezvoltatrea fortei generale

  • abdomen,  spate, trunchi, membre superioare;
  • din culcat pe spate, ridicari de trunchi ;
  • culcat pe spate : ridicarea  picioarelor la 45 de grade si forfecarea lor ;
  • culcat inainte cu mainile sub barbie : arcuirea trunchiului inapoi, cu ducerea bratelor lateral, revenire in pozitie de plecare ;
  • atarnat la spalier, ridicarea genunchilor la piept si coborarea lor ;
  • atarnat la spalier, extensia trunchiului ducand picioarele cat mai inapoi
  • stand 2-4 jucatori trimiterea mingii medicinale prin aruncare de la piept, apoi de deasupra capului, de la unul la celalalt.
  • atarnat la bara fixa ; mentinerea pozitiei ;

II.Obiective si structuri operationale pentru pregatire fizica specifica

Obiective de instruire :

  1. dezvoltarea vitezei de reactie si executie la diferiti stimuli ;
  2. dezvoltarea vitezei de deplasare cu plecari din diferite pozitii ;
  3. dezvoltarea detentei  membrelor inferioare in regim de rezistenta;
  4. dezvoltarea rezistentei in regim de viteza.

Structuri operationale pentru dezvoltarea vitezei de reactie

  • culcat inainte sau inapoi : la semnal ridicare din stand ;
  • din stand :la semnal trecerea in culcat sau sezand, in ghemuit sau in sprijin pe brate :
  • exercitii de atentie, starturi din diferite pozitii, miscari rapide la diferite semnale auditive sau vizuale.

Structuri operationale pentru dezvoltarea vitezei de deplasare

  • alergare cu joc de glezne pe distante de 5-10 m, in tempo 3/4 ;
  • alergare cu genunchii sus pe distantele de 5-10 m, in tempo 3/4 ;
  • alergare lansata pe distantele de : 10, 20, 30m, in tempo 4/4 ;
  • alergare cu start din picioare pe distantele de : 5-10 m, in tempo 4/4 ;
  • alergari la vale, pe distante de 5-10 metri, in tempo 4/4.

Structuri operationale  pentru dezvoltarea vitezei in executie

  • aruncarea mingii in sus cu mana si prinderea ei cu viteza ;
  • alergare rapida cu genunchii sus ;
  • alergare de viteza pe distante de 5, 8, 10 metri ;
  • porniri de pe loc in viteza maxima

Structuri operationale pentru dezvoltarea mobilitatii

  • balansarea unui picior in plan sagital;
  • balansarea unui picior in plan frontal;
  • sprijin cu un picior la spalier, aplecarea trunchiului pe piciorul de sprijin ;
  • culcat pe spate, cu ambele maini se cuprinde una din gambe : rulari pe spate, inainte si inapoi ;
  • stand pe omoplati, forfecare ampla a picioarelor in plan sagital ;
  • cate doi sezand spate in spate cu bratele intinse sus, extensia trunchiului;
  • din sezand, aplecari ale trunchiului pe fiecare picior.

Structuri operationale pentru dezvoltarea detentei

  • din stand ridicari pe varfuri, apoi alternativpe un picior si pe celelalt, cu si fara ingreuiere;
  • sarituri repetate pe un picior  pe teren plat, la deal, pe scari;
  • sarituri pe loc cu piciaorele apropiate si departate pentru atingerea unei mingi suspendate ;
  • din stand, sarituri consecutive pe acelasi picior, inainte si inapoi ;
  • sarituri cu genunchii la piept ;
  • pasi sariti ;
  • pasi saltati.

In continuare voi trece la prezentarea altorfactori cheie al elementelor de baza, pentru a  se introduce in antrenamentele de rugby ale copiilor, precum si cateva exercitii practice pentru rugby tag, asa cum au fost ilustrate in ‘’Manualul  antrenorului de rugby U14, U12, U10 – 2009 ‘’.

Planificare

Programul unei scoli de rugby tine cont inainte de toate ca jucatorii sunt elevi, iar timpul liber pe care acestia il au (week-end si vacante) este de multe ori monopolizat de familie. De aceea consider ca un program real al unei scoli de rugby, care sa nu se refere la o colaborare stransa intre clubul sportiv si o scoala  cu profil sportiv, este irelevant.

Profitam insa de orice ocazie de timp liber al copiilor, astfel programam antrenamentele in zilele de sambata si duminica, iar in timpul vacantelor stabilim antrenamentele in perioada lucrativa a saptamanii, cunoscut fiind faptul ca de multe ori in perioada estivala copii participa impreuna cu parintii in week-end la diferite evenimente si festivale organizate din plin de catre autoritati.

Ziua Locatia Ore de antrenament
Luni
Marti 2 Mai 09:00 – 12:00
Mangalia 15:00 – 17:00
Miercuri Limanu 15:00 – 17 :00
Joi Mangalia 15:00 – 17:00
Vineri 2 Mai 12:00 – 14:00
Sambata Mangalia 09:00 – 11:00
2 Mai 12:00 – 14:00
Limanu 15:00 –  17:00
Duminica Mangalia 09:00 – 11:00
2 Mai 12:00 – 14:00
Limanu 15:00 –  17:00

Din punct de vedere finaciar, inca ne aflam in criza. Asta si datorita  amplasarii strategice a orasului nostru intr-o zona de interes turistic unde in afara extrasezonului nu se castiga mai nimic, singura  sursa majora de venit a Mangaliei fiind santierul DMHY.

Santierul Naval Mangalia DMH fiind si sponsorul nostru majoritar, facilitandu-ne transportul cu echipele de copii la diferite evenimente rugbystice in teritoriu. Iar ca asociatia noastra sportiva sa aibe un mic support financiar am inceput sa percepem taxa pe antrenamente de la fiecare copil dupa cum urmeaza.

Penrtu fiecare copil taxa este de 20 lei.

Pentru cate 2 copii (frati) taxa este de 15 lei.

Iar pentru copii din familii monoparentale taxa pe care o percepem este de 10 lei.

Dupa cum vedeti incercam sa tinem cont si de situatia familiala si financiala a copiilor, dar si in interesul asociatiei sportive.In speranta ca vom reusi cu succes sa ‘’impacam si capra si varza’’ si pe viitor, in spiritul jocului  de rugby.

Ca materiale de rugby avem un numar de 10 baloane pe care le folosim in antrenamentele cu copiii, si o serie de taguri, pe care le folosim drept material didactic la toate antrenamentele.

Antrenamentele  se tin pentru Mangalia la Plaja Laguna, si in sala de sport a Liceului Teoretic Callatis o data pe saptamana. In localitatea 2Mai antrenamentele se tin cu preponderenta la plaja 2Mai, iar in comuna Limanu la terenul de sport comunal, care nu are nici un fel de dotare, dar pentru care se duc tratative cu primaria comunei in vederea amenajarii acestuia.

In prezent copii vin imbracati deja in echipament sportiv iar baloanele si materialel sunt transportate de catre antrenor de la o locatie la alta, nefiind vorba aici de nici un vestiar sau spatiu amenajat special pentru aceasta activitate.

Orasul nostru (zona)

Municipiul Mangalia, este situat la limita de sud-est a tarii,la aproximativ 45 de kilometrii sud de orasul Constanta si la aproximativ 11 kilometrii nord de punctul de frontiera Vama Veche cu Bulgaria.Asezarea geografica a municipiului este de 43g49’ latitudine nordica si 28g35’ longitudine estica.Asezarea privilegiata (la aceeasi latitudine cu Monaco, San Remo si Nisa) a permis realizarea unei salbe de statiuni cu caracter estival, cu nume de fete sau de zei mitologici : Olimp, Neptun, Cap Aurora,Venus, Saturn. Clima este temperata cu influente mediteraneene, marine, ceea ce face ca primavara sa soseasca mai devreme, iar toamna sa intarzie aici mai mult.

Localitati vecine : –     Limanu (E87 –9.00 km)

–          2Mai (E87- 8.00 km)

–          Saturn (E87- 5.00 km)

Municipiul Mangalia detine un stadion de rugby ‘’Marina’’ care se afla in prezent in administrarea  Asociatiei Sportive  Rugby Club Callatis, si este situat  la iesirea din oras  pe sectorul drumului european E87.

Solutii

Solutiile care ar rezolva problemele cu care se confrunta asociatia noastra sportive la ora actuala sunt mai degraba de ordin administrative si organizatoric.Iar cum problemele sunt multe si de diferite nivele, un singur om nu le poate rezolva pe toate, astfel ar trebui sa atragem in structura administrative a clubului a altor persone care sa ne ajute in facilitarea si rezolvarea problemelor. Recomandabil ar fi ca persoanele care vor face parte din structura administrativa a clubului sa fie din randul parintilor, sau a unor fosti jucatori de rugby, si bineinteles ca avand in vedere structura actuala a clubului nostru avem nevoie mai ales de persoane care sa fie dispuse la actiuni de voluntariat.

Practic, nimic nu este imposibil daca ai persoana potrivita care sa se ocupe de acte si contabilitatea clubului, o persoana sociabila care sa se ocupe de contracte si relatii cu media si pri marii, bineiteles de antrenori care sa stie sa atraga copii la antrenamente si sa o faca cu cat mai multa placere,si nu in ultimul rand sa ne asiguram o cat mai buna baza de selectie a copiilor,cu aptitudini si calitati.

Ca o enumerare a problemelor a-si mentiona:

  1. O baza  sportiva proprie, cu vestiare si spatii de antrenament ;
  2. Echipamnete sportive ;
  3. Materiale sportive ;
  4. Antrenori motivati in actul de antgrenare al copiilor ;
  5. Baza de selectie cat mai mare in randul elevilor…etc.

Acestea fiind spuse este de la sine inteles ca  rezolvarea acestor probleme se poate face prin actiune.In mica parte, asa cum am vazut eu nevoia de implicare a mai multor persoane in acest interes, voi incerca sa redau ‘’posturile vacante’’pe care le punem la dispozitia voluntarilor :

  1. secretar de club – bun utilizator al computerului si cu competente reale de comunicare, va fi persoana de contact a clubului  cu media si structuri administrative si culturale ;
  2. trezorier – competente economico-financiare avansate  necesare pentru a planifica bugetul, colectarea taxelor  si cotizatiile membrilor clubului, etc;
  3. director de competitii – planifica activitatile competitionale ale clubului ;
  4. manager de dezvoltare – tine legatura cu scolii si licee de unde va porni in actiunea de recrutare de jucatori, va tine legatura cu Federatia Romana de Rugby penrtu a afla directiile de dezvoltare a rugbyului intern si va organiza evenimente in scoli si in  licee in vederea atragerii de copii catre rugby ;
  5. manager PR.-directorul de comunicare al clubului, contacte cu mass-media, diferite organizatii, etc ;
  6. sponsori.

Deocamdata acestea ar fi in optiunea mea necesarul de personal pentru a incepe sa facem fata provocarilor lansate de problemele actuale. Sper ca actiunile mele sa aibe continuitate si sa gasim sprijinul necesar in realizarea tuturor scopurilor sportive a clubului nostru, ca in viitorul apropiat sa putem sustine cu efectiv numeric orice club de rugby sau echipa nationala cu copii proveniti din randul celor antrenati in present de noi. Sper ca fii mei sa practice acest sport cu placere in vederea dezvoltarii lor fizice si psihice in spiritul  acestui sport.

Vreau sa cred ca peste 10 ani, Asociatia Sportiva Rugby Club Litoral va avea o baza sportiva proprie, o  baza de selectie de invidiat, sprijin financiar si social de la  toate institutiile administrative locale si un grup de antrenori motivati, echipe de baieti si fete  la toate nivele de varste.

Iar in speranta ca voi reusi sa sensibilizez conducerea Federatiei Romane de Rugby,va voi prezenta imagini cu echipele de la malul marii.

Iata in continuare cate imagini cu ‘’sperantele ‘’ scolii de rugby de la malul marii:

Echipa Litoral Mangalia din vara anului 2009

Gasca de la 2 Mai, in fata scolii impreuna cu doamna profesoara de sport Balaceanu Gabriela.

Februarie 2010

Martie 2010 grupa de antrenamente de la 2Mai (desi era ceata iar timpul statea a ploaie, copii au facut un antrenament in toata regula.

Dupa cum se vede copii nu au echipament sportiv, asta si din cauza situatiei familiale de acasa, multi dintre ei purtand haine mai vechi ale fratilor mai mari.

Echipa din Limanu.                                                               Martie 2010

Copii din poze sunt ‘’curajosii ‘’care au venit la antrenamente chiar pe un timp inorat.

Dupa cum se vede multi sunt incaltai cu ghete vechi, necorespunzatoare unei activitati sportive, insa potrivite  in cazul in care se vor rupe nu ii va certa nimei,si asa sunt ‘’mostenite’’.

2Mai incalzirea. Pasa de pe loc.

2Mai incalzire. Pase din alergare.

2Mai antrenament. Stafeta cu balonul.

2Mai antrenament. Jocul de rugby-tag.

2Mai antrenament. Jocul de rugby-tag.

Limanu incalzire. Lupta cocosilor.

Limanu antrenament. Lupta.

Limanu antrenament. Jocul de rugby-tag.

Limanu.Jocul de rugby-tag.

Limanu. Jocul de rugby-tag.

Multumiri :

In primul rand imi doresc sa transmit multumirile mele Federatiei Romane de Rugby, care prin crearea Academiei de Rugby da o sansa fiecarui antrenor si iubitor al  sportului sa isi insuseasca cunostinte avansate si atestate in domeniul sportiv in ceea ce priveste  jocul de rugby.

In al doilea rand  sa ii multumesc domnului Memetcea Gemal fara de care eu nu asi fi reusit sa urmez cursurile Academiei de Rugby, si care  a sprijinit dintotdeauna clubul nostru sportiv din punct de vedere logistic si administrativ.

Lui Robert Antonin si lui Daniel Mitrea, a caror experienta si cunostinte am incercat pe cat posibil sa le stochez in memoriile personale, le multumesc pentru ca exista si pentru  ca incearca sa faca o schimbare in strucura administrativa a timpului si tipului de antrenamente si pentru intelepciunea de care au dat dovada de fiecare data la cursurile Academiei.

Colegilor mei ‘’academicieni de soi’’ si mai ales lui Calin Catalin (doctorul nebun), caruia ii multumesc pentru grija pe care a avut-o ca eu sa imi termin de scris memoriul. Cat si faptul ca mi-a fost de folos cu cateva sfaturi.

Le multumesc tuturor celor care au fost mentionati in acest memoriu, pentru ca fara ei nu asi fi avut despre ce scrie (profesori de sport, elevi, parinti, directori de scoli, primari…etc).

Si bineinteles familiei mele, pentru sprijinul financiar si moral de care au dat dovada, baielor mei care au rabdat lipsa mea de acasa in timpul cata m stat la Bucuresti pentru a aurma cursurile Academiei si in special lui Stefan (baiatul cel mai mare) care avea grija sa ma sune sa imi explice de fiecare data cat de rau este fratele lui mai  mic.

Va multumesc !

Bibliografie

Manualul antrenorului de rugby U14, U12, U10 (2009)

Rugby Tag : O stare de spirit (A. S. J. Rugby Constanta)

(2010)

Anunțuri

Un răspuns

  1. am ramas placut impresianata de cate s-au intamplat pana a-ti format echipele;) sunt mandra ca ma aflu in echipa dvs.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: